شناخت 8 روش مهم تست کیفیت آجر

شناخت 8 روش مهم تست کیفیت آجر

اطمینان از کیفیت آجر یکی از مهم ترین موارد ؛ قبل از خرید ان است . در این مقاله 8 روش مهم تست کیفیت آجر که قبل از خرید آن باید بشناسید را به شما آموزش خواهیم داد . پس با ما همراه باشید.

انواع تست کیفیت آجر

آجر مهم ترین و پر کاربردترین مصالحی است که در ساختمان سازی استفاده می گردد . به همین منظور باید هنگام ساخت منازل مسکونی و اداری از آجرهای با کیفیت استفاده شود . در غیر این صورت ایمنی و عمر ساختمان را به خطر انداخته ایم. مهم ترین آجرهای مورد استفاده در ساخت و ساز آجر لفتون و آجر سفال هستند.

البته که بالا بردن کیفیت آجر در قیمت آجر لفتون و قیمت آجر سفال تاثیر مستقیم خواهد گذاشت. اما این موضوع مستقیم با ایمنی سازه و جان و مال شما در ارتباط است. پس کمی هزینه بیشتر ارزش این را دارد که با خیالی آسوده در ساختمان خود زندگی کنید.

آجر اصفهان ملکیان به عنوان یکی از تامین کننده های با سابقه مصالح ساختمانی به خصوص آجر و آجر نما نسوز در انواع مختلف و با قیمت مناسب شناخته می شود. به همین دلیل بر آن شدیم تا درباره تعدادی از تست های مهمی که برای مشخص کردن کیفیت آجر به کار می روند برای شما مقاله ای آماده کنیم.

آشنایی با انواع مختلف تست آجر

آزمایش هایی که در برای شما آماده کردیم همگی با همان کیفیتی که در آزمایشگاه انجام می شود در کارگاه های ساختمانی هم قابل اجرا است. به جز مورد اول که نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی دارد. پس با ما بمانید تا قبل از خرید آجر اصفهان اطلاعاتی مناسب را به شما هدیه بدهیم.

۱- آزمایش مقاومت فشاری 

بهترین آزمایش برای مشخص شدن مقاومت فشاری آجر است. البته این آزمایش با نام دیگر مقاومت در برابر شکنندگی نیز مطرح می گردد. برای این کار تعداد 5 قالب از آجرها (آجر لفتون – آجر سفال) را زیر دستگاه crushing machine قرار می دهند. سپس به قدری به آجر فشار وارد می کنند تا شکسته شود یا ترک بردارد. پس از آن عدد ثبت شده را یادداشت می کنند.

این آزمایش برای اندازه گیری مقاوت فشاری آجر انجام می شود. این آزمایش به نام مقاومت در برابر شکنندگی آجر (crushing strength test of bricks) هم شناخته می شود. غالبا ۵ قالب آجر برای انجام آزمایش انتخاب می شوند. این آزمایش بر روی ۵ آجر دیگر هم انجام می شود و میانگین نتیجه ها به عنوان مقاومت فشاری یا مقاومت در برابر شکنندگی آجر در نظر گرفته می شود.

اغلب تولید کننده های مصالح آجر برای تولید آجر با مقاومت فشاری بالا باید علاوه بر متریال مرغوب از روش های مدرن تولید استفاده کنند. این آزمایش یکی از فاکتور های مهم در کیفیت و قیمت آجر اصفهان می باشد.

2- آزمایش میزان جذب آب

قبل از هر کاری آجر را در حالت خشک (W1) وزن می کنند. بعد از آن به مدت 24 ساعت آجر را درون آب قرار داده و در حالت خیس (W2) وزن می کنند. اختلاف این دو عدد میزان جذب آب آجر را نشان می دهد. برای محاسبه میزان جذب آجر اصفهان آن را به صورت فرمول زیر حساب می کنند.

Water absorption (%) = [ ( W2-W1 ) / W1 ] * 100

هرچه میزان جذب آب در انواع آجر لفتون و انواع آجر سفال کمتر باشد، آجر با کیفیت تر است. در کل آجری که میزان جذب آب آن کمتر از ۲۰% وزن آن باشد به عنوان آجر مرغوب شناخته می شود.

۳- آزمایش شوره زنی

برای تشخیص وجود مواد قلیایی در آجر این آزمایش انجام می گیرد. مانند آزمایش قبل ابتدا به مدت 24 ساعت آجرها را درون آب قرار بدهید. بعد از آن آجر را در جایی مناسب قرار دهید تا کاملا خشک شود. سپس سطح آجر را دقیق نگاه کنید در صورتی که لایه ای سفید یا خاکستری دیده شود آجر دارای مواد قلیایی می باشد.

شوره دن آجر فاکتوری است که مهندسین حتما در انتخاب آجر باید در نظر بگیرند. به خصوص در آجرهای لفتون سه و چهار طرف نما که خود آجر در واقع به عنوان نمای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.

لازم به ذکر است که شوره زدن در آجر لفتون قرمز به ندرت اتفاق خواهد افتاد. به همین علت آجر لفتون قرمز برای سوله ها و ساختمان هایی که نیاز به نما ندارند بسیار محبوب هستند. هرچند قیمت آجر لفتون قرمز از قیمت آجر لفتون زرد بالا تر است.

۴- آزمایش ضربه

در این آزمایش آجرها را از فاصله ای به اندازه یک متر از سطح زمین رها می کنند. در صورتی که آجر شکسته شود دارای مقاومت ضربه پائین است. این آجرها اصلا مناسب ساختمان سازی نیستند، آجر های با کیفیت به هیچ عنوان نباید در این آزمایش بشکنند.

۵- آزمایش تلورانس ابعاد

برای دیدن تفاوت در شکل، اندازه و رنگ آجر نسبت به آجر استاندارد ، 20 قالب از آجر ها به صورت رندوم انتخاب می شوند و در یک ردیف کنار هم گذاشته می شوند.

۶- آزمایش صدا

تعداد دو عدد آجر به صورت تصادفی انتخاب شده و به شدت به هم کوبیده می شوند. اگر صدای برخورد مانند صدای برخورد فلز باشد و آجر ها نشکنند، آن ها از کیفیت خوبی برخوردارند.

۷- آزمایش سختی

برای فهمیدن سختی آجر، سطح آن را با یک جسم سخت خراش می دهیم. اگر اثری روی سطح آجر باقی نگذاشت آن آجر با کیفیت است.

۸- آزمایش ساختار

در این آزمایش یک آجر شکسته می شود تا وجود ترک و حفره در داخل آجر بررسی شود. اگر ترک یا حفره وجود داشته باشد آن آجر نامرغوب است. در آجر لفتون زرد صادراتی اصفهان و آجر لفتون قرمز مرغوب به ندرت ترک دیده می شود.

 آجر سفال ۲۰*۲۰ و ۲۰*۴۰ و آجر سفال سقفی که ابعاد بزرگتری دارند. عدم وجود ترک در تیغه های جدا کننده حفره های آجر نشان دهنده کیفیت آجر سفال و همچین آجر سفال سقفی است.

روش های مختلفی برای تست کیفیت آجر به شما آموزش دادیم. حالا می توانید با داشتن آگاهی قبل از خرید آجر مورد نیاز اقدام به تست کیفیت آن کنید.

همچنین می توانید جدیدترین مطالب بلاگ را مطالعه نمائید:

مسن تر

12 راه کار برای تمیز کردن نمای ساختمان

جدیدتر

راهنمای بهترین روش بندکشی آجر نما نسوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حسابی ندارید؟

یک حساب کاربری ایجاد کنید