آجر دوغابی چیست

آجر دوغابی چیست؟ مزایا استفاده از آجر دوغابی + ابعاد

آجر دوغابی چیست؟ آجر دوغابی چه کاربردی در صنعت ساخت و ساز دارد؟ نحوه اجرای آجر دوغابی چگونه است؟ پیشرفت در صنعت ساختمان‌سازی امری است که در چند سال اخیر شاهد آن بودیم و باعث شده است تا مصالح مورد استفاده در آن نیز دچار تغییراتی شود. تا جائی که امروزه می‌بینیم انواع آجر در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه انواع آجر در بازار موجود است اما آجر دوغابی یکی از انواع آجرها در بازار است که به دلیل ویژگی‌ها و مزایای مختلفی که دارد، کاربردهای مختلفی را ارائه می‌دهد. توصیه می‌کنیم به منظور کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این آجر کاربردی، تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

آجر دوغابی

آجر دوغابی چیست

در جواب آجر دوغابی چیست باید بگوئیم که این آجر یکی از قدیمی‌ترین و در عین حال مدرن‌ترین مصالح ساختمانی در صنعت ساخت و ساز است که نقش مهمی در زیبایی و استحکام بناها دارد. از آجر دوغابی با نام‌هایی مثل آجرنما پلاک و آجر 3 سانتی نیز یاد می‌شود و عمدتا برای نماکاری داخلی و خارجی ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته در ساخت آجر دوغابی باعث شده است تا مقاومت بیشتری در برابر عوامل فرسایشی مانند رطوبت، نور خورشید و خراشیدگی داشته باشد.

ابعاد آجر دوغابی

در بخش قبلی اشاره کردیم که آجر دوغابی چیست و چه کاربردهایی از آن‌ها در ساخت و ساز وجود دارد. در صنعت ساخت و ساز، به آجر دوغابی، آجر 3 سانتی نیز می‌گویند؛ زیرا ضخامت این آجرها 2/5 تا 3 سانتی‌متر است. از انواع آجرهای دوغابی از نظر ابعاد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • 4*20 سانتی‌متر
  • 5*20 سانتی‌متر
  • 5/5*22 سانتی‌متر
  • 6/5*26 سانتی‌متر
  • 7*31 سانتی‌متر

از انواع آجرهای دوغابی می‌توان به آجر L نیز اشاره کرد که ابعاد بازوی این Lها برابر است با:

  • 10*20 سانتی‌متر
  • 13*26 سانتی‌متر

با گذشت زمان، ابعاد بزرگتر آجرهای دوغابی تولید شد و امروزه شاهد تولید آجرهای دارای ابعاد 7*31 سانتی‌متر هستیم.

مزایا استفاده از آجر ماشینی پلاک (دوغابی)

آجر ماشینی پلاک یا همان دوغابی از مزایایی برخوردار است که باعث شده تا منحصر‌به‌فردتر شود و کاربردهای مختلفی داشته باشد. این نوع آجرها نسبت به اغلب آجرها از قیمت مناسبترین برخوردار است و تنوع رنگی آن باعث شده تا در هنگام خرید، دستتان بازتر باشد و در نهایت کاربردهای بسیار زیادی را ارائه دهد. همچنین آجر ماشینی پلاک با معماری ایرانی سازگار است و نمای زیبایی به سازه ایرانی می‌دهد.

اغلب آجرنماهای پلاک نسوز هستند و مقاومت بالایی در برابر آتش دارند؛ به طوریکه دمایی بین 1100 تا 1600 درجه سانتی گراد را تحمل می کنند. آجرهای دوغابی به صورت طبیعی در کوره رنگ می‌گیرند و همین موضوع باعث شده است تا در اثر تابش نور خورشید، طوفان و غیره تغییر رنگ ندهند. جالب است بدانید که متریال و مواد اولیه برای تولید آجر ماشینی پلاک در دسترس و درنهایت تولید آسان است.

علاوه بر این، آجرنمای پلاک عایقی برای هواست و مقاومت بالایی در برابر محیط اسیدی دارد. از این نوع آجرها می‌توان در دکور خانه، طراحی خارجی خانه و بسیاری از موارد دیگر استفاده کرد که استفاده در خارج از خانه مرسوم‌تر و جا افتاده‌تر است.

در حالت کلی از مهم‌ترین مزایای استفاده آجر ماشینی پلاک یا دوغابی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قیمت مقرون‌به‌صرفه از لحاظ اقتصادی
  • در دسترس‌بودن مواد اولیه برای ساخت آجر و فرآیند تولید آسان
  • استفاده از مواد اولیه باکیفیت در تولید آجر پلاک نما
  • مقاومت و دوام زیاد در مقابل آتش‌سوزی و حرارت
  • داشتن سطح صاف و یکدست
  • متناسب با معماری ایرانی و اسلامی
  • تولید آسان و دوست‌دار محیط زیست
  • ظاهری طبیعی و مقاوم در برابر تغییرات ناشی از نور خورشید یا بارندگی و غیره

اجرای آجرهای دوغابی

اجرای آجر نما دوغابی

با توضیحات دریافتی از بخش‌های قبلی آجر دوغابی چیست احتمالا متوجه شده‌اید که در نصب و اجرای این نوع آجرها، از ملات و دوغاب استفاده می‌شود. در ادامه نحوه نصب و اجرای آجر نما دوغابی را با توضیحات بیشتری توضیح خواهیم داد.

1- محاسبه تعداد آجر مورد نیاز

ابتدا لازم است تا تعداد آجرها را بشمارید و با آگاهی از مساحت نمای مورد نظر، ابعاد آجر و فاصله بندکشی می‌توانید قالب مورد نیاز خود را به‌راحتی محاسبه کنید.

2- آماده سازی سطح کار

در مرحله بعد لازم است تا سطح را برای قرار دادن آجر دوغاب آماده کنید که بدین منظور، سطح باید عاری از هر گونه گرد و خاک و کثیفی باشد. در صورتی که پستی و بلندی‌هایی در سطح مورد نظر وجود داشته باشد، باید آن را رفع و سطح را صاف کنید تا آجر به درستی و خوبی در محل مناسب قرار گیرد.

3- فاصله گذاری آجر

در این مرحله باید فاصله گذاری آجر را در دو مدل صلیبی و سپری در نظر داشته باشید. فاصله‌گذاری آجر دوغابی در مدل صلیبی به صورت متقارن انجام می‌شود و فاصله‌گذاری سپری در آجرنمای پلاک بیشتر برای آجرکاری نامتقارن و کاشی‌کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

4- نصب آجرنمای پلاکی

ویژگی آجر سه سانتی

برای نصب و اجرای آجرنمای دوغابی، ملات آجرنما را به صورت دوغابی پشت آجر می‌ریزند و آن را بر روی دیوار اجرا می‌کنند.

5- بندکشی آجرها

پس از خشک شدن آجرها و برداشتن فاصله‌گذارها، بندکشی آجرها در دستور کار قرار می‌گیرد. بدین منظور می‌توانید از پودر بندکشی برای پر کردن فواصل و درزهای خالی بین آجرها استفاده کنید. با توجه به اینکه پودرهای بندکشی در رنگ‌های متنوعی وجود دارند، می‌توانید با انتخاب خود، مناسب‌ترین رنگ پودر را برای بندکشی استفاده کنید تا نمای آجری چشمگیرتر شود. اما در تعریف این پودر می توان گفت که:

پودر بندکشی ماده ای خشک و ریزدانه است که در انواع و رنگهای مختلف در بازار در دسترس است، در نوع استاندارد پودر بندکشی افزودن اندکی آب به ماده خشک (مطابق دستور العمل مصرف سازنده) می توان به ماده‌ای سیال دست یافت که به راحتی در فواصل میان کاشی و سرامیک نفود می‌کند.

6- تمیز کردن سطح آجر

در مرحله بعد لازم است تا ملات اضافی و کثیفی‌ها را با استفاده از سمباده و یا فرچه غیر سیمی تمیز کنید.

7- استفاده از پوشش نانو آجر

استفاده از پوشش نانو برای آجر جزو لزومات نیست ولی با انجام آن می‌توانید دوام بیشتری را برای آجرچینی به همراه آورید و با این کار نمای آجری در برابر رطوبت و عوامل آلودگی مقاومتر خواهد بود.

سخن پایانی

در این مقاله بررسی کردیم که آجر دوغابی چیست و با برشماری مزایا و ابعاد آن، به تمامی بخش‌های آن پرداختیم. در صورت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان ما در مجموعه آجر اصفهان ملکیان ارتباط برقرار کنید. همچنین خرید این نوع آجر ممکن است برای برخی از افراد چالش‌برانگیز باشد که مشاوران ما می‌توانند با راهنمایی‌های لازم، شما را در این امر همراهی کنند. چرا که آجر اصفهان، یکی از بهترین محصولات متنوع را در بازار ارائه می دهد. در واقع مجموعه آجر اصفهان ملکیان فروش آجرهای دوغابی را به صورت عمده و خرد در دستور کار قرار داده است و یک منبع معتبر برای خرید انواع آجر به شمار می‌رود.

سوالات متداول

1- آجر دوغابی چیست؟

آجر دوغابی یا آجرنما پلاکی یکی از مهم‌ترین انواع آجر است که به منظور نماکاری داخلی و خارجی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد و به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد، کاربرد زیادی را برای طراحان و مهندسین ساختمانی فراهم می‌آورد.

2- استفاده از آجر دوغابی چه مزایایی به همراه دارد؟

مزایا استفاده از آجر دوغابی تنها به چند مورد خلاصه نمی‌شود ولی از مهم‌ترین مزایای آن می‌توان به قیمت مقرون‌به‌صرفه از لحاظ اقتصادی، در دسترس‌بودن مواد اولیه برای ساخت آجر و فرآیند تولید آسان، استفاده از مواد اولیه باکیفیت در تولید آجر پلاک نما، مقاومت و دوام زیاد در مقابل آتش‌سوزی و حرارت و غیره اشاره کرد.

3- آجر دوغابی در چه ابعادی تولید می‌شود؟

همانطور که در متن مقاله اشاره کردیم، آجرهای دوغابی در انواع مختلفی تولید می‌شوند که عبارتند از 4*20 سانتی‌متر، 5*20 سانتی‌متر، 5/5*22 سانتی‌متر، 6/5*26 سانتی‌متر و 7*31 سانتی‌متر و تمامی این آجرها در ضخامت 3 سانتی متر تولید می‌گردند.

مسن تر

کوره هوفمن چیست؟

جدیدتر

آجر سفال چیست؟ 0 تا 100 آجر سفال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حسابی ندارید؟

یک حساب کاربری ایجاد کنید